Klantenservice
0
Sluiten

Categorieën

Filters

    Suppen voor ouderen - suppen voor alle leeftijden!

    Wanneer je wat ouder wordt, zal jouw conditie wat achteruit gaan. Dat wil echter niet zeggen dat je niet (meer) kunt suppen. Suppen kan op iedere leeftijd! We geven je daarom op deze pagina een paar tips die jouw sup tochten kunnen veraangenamen.

    Wanneer ben je te oud om te suppen?

    Laten we beginnen met: 'Je bent zo oud als je jezelf voelt.' Er zit geen leeftijdsgrens aan suppen. Deze stoere 80-jarigen uit het tv-programma 'De Wereld rond met 80-jarigen' van SBS 6, probeerden bijvoorbeeld zelfs sup yoga, (al gaat het niet iedereen even goed af :)). Klik op de afbeelding om het filmpje te bekijken. Het filmpje wordt geopend in een nieuw venster:

     

    suppen ouderen

     

    Wanneer je jezelf wat ouder voelt, en je bent van plan om op een sup board te stappen, kijk dan naar de volgende onderdelen van jouw conditie:

     

     

    Dit zijn de belangrijkste factoren voor een goede sup techniek. Daarnaast is het belangrijk dat je in het bezit bent van een zwemdiploma.

     

    Suppen voor ouderen conditie tips:

    1. Evenwicht bewaren op een sup board

    Is jouw evenwicht niet meer wat deze geweest is, nu je wat ouder bent? Zorg dan dat je bij een sup les vraagt om een breed sup board. Wil je liever een sup board aanschaffen? Let ook dan op de breedte van het sup board. Bredere sup boarden liggen namelijk stabieler in het water. Deze zorgen er daardoor voor dat je beter jouw evenwicht kunt bewaren wanneer je er op gaat staan of oefeningen op doet. Een opblaasbaar sup board is voor het bewaren van je evenwicht ook beter dan een hardboard. 

     

    suppen voor ouderenWanneer je gaat suppen, probeer dan zittend op je sup board naar het midden van je board te schuiven. Je weet dat je het midden van het sup board hebt bereikt, wanneer de ‘neus’ van het sup board een paar centimeter boven het water uit komt en de achterkant van het board gelijk is aan het water.

     

    Plaats vervolgens je voeten op schouderbreedte uit elkaar. Houd je voeten parallel aan het board, zodat je schouders en hoofd naar de neus van het sup board wijzen. Buig vervolgens lichtjes door je knieën, maar zorg ervoor dat je heupen gelijk blijven aan je voeten. Hierdoor zorg je ervoor dat je zwaartepunt lager ligt, wat zorgt voor meer evenwicht.

     

    Onze opblaasbare sup boards zijn vrij breed (320 x 76 x 15 cm) voor een sup board. Deze zijn daarom zeer geschikt als je wat ondersteuning kunt gebruiken bij het behouden van je evenwicht. 

     

     

    2. Gebruik van kracht tijdens het suppen

    Hoewel je al je spieren gebruikt tijdens suppen, is je voornaamste krachtbron jouw bovenlijf. Je peddelt er flink op los. Om aangenaam en herhaaldelijk te kunnen suppen wanneer je wat ouder bent, is het goed om er voor te zorgen dat jouw bovenlijf in goede conditie blijft. Daarnaast helpen onderstaande tips om kracht te putten uit je bovenlijf in plaats van uit je armen en schouders.

     

    Tijdens het peddelen kun je jouw ellenbogen het beste redelijk gestrekt houden. Hierdoor zorg je ervoor dat je de kracht die je nodig hebt, voornamelijk uit je bovenlichaam haalt in plaats van uit je armen en schouders. Wanneer je je armen strekt, wordt je bovenlichaam namelijk gedwongen om lichtjes mee te draaien tijdens het peddelen, waardoor je de kracht ook uit je bovenlichaam zult halen. De spieren in je bovenlichaam zijn een stuk groter dan de spieren in je armen. Daardoor houd je het suppen met gestrekte armen langer vol dan suppen met gebogen armen.

     

    Houd tijdens het suppen een hand boven op het greepje van jouw peddel, en de andere ongeveer 40 cm hieronder. Dit zorgt ervoor dat je minder kracht uit je armen hoeft te halen. Let er daarnaast op dat je je peddel op de juiste manier in het water steekt. Een sup peddel heeft namelijk een voor- (holle kant) en achterkant (bolle kant).

     

    3. Uithoudingsvermogen tijdens het suppen

    Vroeger lukte het je misschien om uren bezig te zijn met dezelfde activiteit, zonder daar pauze bij hoeven te houden. Nu je wat ouder bent, zul je merken dat ook jouw uithoudingsvermogen wellicht niet meer is wat deze was. Ben je van plan om een sup tour te maken, kies dan een korte route. Of zorg er voor dat je een sup route uitstippelt waar je tussendoor een aantal stops kunt maken.

     

    Door te kiezen voor een opblaasbaar sup board in plaats van een hardboard, hoef je minder gewicht te verzetten tijdens het suppen. Ook dit helpt jouw uithoudingsvermogen tijdens het suppen. 

     

     

    En door te kiezen voor een elektrische pomp in plaats van een handpomp spaar je energie uit tijdens het oppompen van jouw sup board, die je weer kunt gebruiken tijdens het suppen.

     

    zwemmen suppen voor ouderenZwemdiploma 

    Naast het hebben van een goede conditie, is het van groot belang dat je jezelf kunt redden in het water. Zeker in het begin kan het voorkomen dat je nogal eens van je sup board in het water valt.

     

    Niet iedere oudere zal in het bezit zijn van een zwemdiploma, omdat het halen hiervan vroeger nog niet gebruikelijk was. Wil je gaan suppen en je bent niet in het bezit van een zwemdiploma, dan raden we je aan deze eerst te halen. Ook aan het halen van een zwemdiploma hangt geen leeftijdsgrens.

     

    Leren suppen? Hier ben je nooit te oud voor!

    Ben je dus wat ouder, maar voel je je nog steeds fit en ben je in het bezit van een zwemdiploma? Stap dan gerust op een sup board. Suppen is zowel oud als jong gedaan. Durf je niet alleen te suppen? Volg een sup les, bijvoorbeeld bij Ride Along Activities in Breda. Wil je eerst proberen of suppen iets voor jou is? Huur dan een sup board, of ben je zeker van je zaak: schaf dan meteen een breed en stabiel opblaasbaar sup board aan.